ChatGPT is een zeer geavanceerde vorm van kunstmatige intelligentie die steeds vaker wordt gebruikt op de werkvloer van de ondernemer. Wat zijn de mogelijkheden en valkuilen? Waar moet u aan denken?
Mogelijkheden door ChatGPT
Taakautomatisering. GPT staat voor Generative Pre-trained Transformer en is een model waarbij er gebruik wordt gemaakt van kunstmatige intelligentie om taal beter te analyseren en te begrijpen. ChatGPT kan worden gebruikt om repetitieve taken te automatiseren, waardoor werknemers meer tijd hebben voor andere taken. Tip. Het kan bijv. worden gebruikt om routinematige vragen van klanten te beantwoorden, bestellingen te verwerken en afspraken in te plannen. ChatGPT kan ook worden ingezet om de klantenservice te verbeteren, bijv. door klantvragen sneller en nauwkeuriger te beantwoorden.
Data-analyse. ChatGPT kan worden gebruikt voor geavanceerde data-analyse, waardoor u inzicht krijgt in klantgedrag, trends en andere belangrijke informatie. Tip. Met goede data-analyse kunt u producten/diensten verbeteren en beter aanpassen aan de behoeften van klanten.
Voorbeelden.U kunt teksten laten schrijven (offertes, websitepagina’s, brochures, vacatures, enz.). Het is ook mogelijk om afbeeldingen, tekeningen en zelfs om video’s te laten maken. Daarnaast kan ChatGPT als chatbot worden ingezet en kan er code (programmeertaal) mee geschreven worden.
ChatGPT op de werkvloer
Zorg voor goede training. ChatGPT is een zeer geavanceerd systeem en het is belangrijk dat werknemers goed getraind zijn in het gebruik ervan.
Monitor het gebruik. Door het gebruik goed te monitoren, kunnen problemen worden opgespoord. Zorg ervoor dat werknemers kunnen rapporteren over eventuele problemen of verbeteringen.
Pas het systeem aan. Pas het systeem na verloop van tijd aan en speel ermee in op de specifieke behoeften van uw bedrijf en klanten.
Valkuilen?
Menselijke interactie niet overbodig. ChatGPT kan niet alle vormen van menselijke interactie vervangen. Sommige klanten of situaties hebben wellicht meer baat hebben bij menselijke interactie dan bij automatisering. Tip. Zorg ervoor dat er altijd een optie is voor menselijke interactie wanneer dit nodig is, bijv. chatten met een medewerker, een medewerker spreken of teruggebeld worden.
Klakkeloos aannemen dat alles klopt? Een groot gevaar is dat werknemers klakkeloos gaan aannemen dat alles klopt wat ChatGPT aanlevert. De geproduceerde informatie is echter sterk afhankelijk van de kwaliteit van de gestelde vraag en de context waarin de vraag gesteld wordt. Ook moet de informatie waar ChatGPT over beschikt actueel zijn. Tip. Voor zware doeleinden, zoals juridisch en medisch advies, kunt u beter nog een tijd de kat uit de boom kijken en ChatGPT uitsluitend gebruiken voor een basistekst.
Bron: tipsenadvies.nl