(0515) 57 61 69 info@fic.nl

Werkgevers die hun werknemers vanaf 2027 voorzien van een brandstofauto die ook privé gereden wordt, krijgen te maken met een pseudo-eindheffing over de cataloguswaarde van de auto.

Vanaf 1 januari 2027 geldt een pseudo-eindheffing van 12% over de cataloguswaarde (bij auto’s ouder dan 25 jaar: de marktwaarde) van iedere fossiele personenauto. Anders dan bij bijtelling valt woon-werkverkeer óók onder privégebruik in deze regeling.

De werkgever betaalt de pseudo-eindheffing en mag deze niet doorbelasten aan de werknemer. De eigen bijdrage van de werknemer telt niet mee voor de bepaling van de pseudo-eindheffing.

De regeling geldt niet voor:

  • De meest voor de hand liggende: volledig elektrische en waterstof aangedreven auto’s vallen buiten de heffing
  • Voor auto’s die uitsluitend zakelijk worden gereden en niet worden gebruikt voor woon-werkverkeer
  • Incidenteel privégebruik bij overmacht
  • Auto’s die vóór 1 januari 2027 ter beschikking zijn gesteld met een looptijd tot 17 september 2030
  • Bestelauto’s, vrachtwagens en tractors
  • Ondernemers voor de inkomstenbelasting (wel voor hun personeel)

Als gevolg van deze maatregel stijgen de kosten voor werkgevers als zij een auto ook privé beschikbaar stellen. Lopende lease- en koopcontracten vallen nog onder een overgangsperiode, maar vanaf 2027 moet je rekening houden met extra kosten bij nieuwe contracten.

Overweeg vóór 2027 nog fossiele auto’s voor het eerst ter beschikking te stellen of juist te kiezen voor emissievrije auto’s om fiscale lasten te beperken.

Bron: Tips en advies