Autorijden wordt steeds duurder, zelfs als u voor elektrisch kiest. Maar misschien is een youngtimer voor u wel een optie? Waar moet u dan vooral op letten, wat zijn de voordelen en hoeveel scheelt het in de portemonnee?
Wat is een youngtimer? Autorijden is een dure hobby. Toch kan bijna geen enkele ondernemer zonder auto. Gelukkig zijn er manieren om de kosten binnen de perken te houden. Eén ervan is rijden in een youngtimer. Daaronder verstaan we meestal een personenauto die tussen de 15 en 25 jaar oud is. Youngtimers zijn tegenwoordig erg gewild onder zakelijke rijders. Waarom is deze optie zo aantrekkelijk?
Lage bijtelling
35% van de dagwaarde. Het grootste voordeel van een youngtimer is de lage bijtelling voor het privégebruik voor werknemers, dga’s en voor ondernemers in de inkomstenbelasting indien deze de youngtimer tot hun ondernemingsvermogen rekenen. De bijtelling voor een youngtimer bedraagt namelijk 35% van de waarde in het economisch verkeer, oftewel: de dagwaarde. In vergelijking met een normale auto van de zaak, scheelt dit enorm in de bijtelling. Dit is zelfs het geval als we vergelijken met een elektrische auto.
Verschil in bijtelling. Voorbeeld BMW 7-serie:
Cataloguswaarde nieuw |
€ 130.000 |
Bijtelling € 130.000 x 22% |
€ 28.600 |
Cataloguswaarde indien elektrisch |
€ 140.000 |
Bijtelling € 30.000 x 16% + € 110.000 x 22% |
€ 29.000 |
Dagwaarde youngtimer 2007 |
€ 10.000 |
Bijtelling € 10.000 x 35% |
€ 3.500 |
Verschil € 28.600 -/- € 3.500 |
€ 25.100 |
Verschil € 29.000 -/- € 3.500 |
€ 25.500 |
Cataloguswaarde versus dagwaarde
We zien dat voor de bijtelling de cataloguswaarde bepalend respectievelijk de dagwaarde is.
Dagwaarde youngtimer. Daarbij is het van belang dat de dagwaarde van een youngtimer ieder jaar opnieuw wordt vastgesteld en dus daalt naarmate de auto ouder wordt.
Cataloguswaarde niet-youngtimer. Voor de cataloguswaarde van niet-youngtimers geldt de cataloguswaarde op het moment dat de auto voor het eerst op kenteken wordt gezet. Deze waarde blijft 15 jaar lang hetzelfde, ook al daalt de werkelijke waarde. Maar wordt de auto bijv. iedere twee jaar ingeruild voor een nieuwe, dan is vanwege de inflatie vrijwel altijd ook de cataloguswaarde hoger en daarmee ook de bijtelling.
Bijtelling elektrische auto
Voor periode van 60 maanden. Voor elektrische auto’s is het nog van belang dat het percentage aan bijtelling voor het privégebruik 60 maanden van kracht blijft en daarna jaarlijks wordt vastgesteld op basis van de dan geldende wetgeving. Dit betekent bijv. dat voor elektrische auto’s die in 2023 voor het eerst op kenteken worden gezet, vanaf 2028 de normale bijtelling gaat gelden. De korting op de bijtelling tot € 30.000 komt na 60 maanden immers te vervallen.
Onderhoudskosten
Fiscaal aftrekbaar. Youngtimers kosten vanzelfsprekend meer aan onderhoud dan nieuwe auto’s. Deze kosten zijn echter voor 100% aftrekbaar van de winst en hebben geen invloed op het percentage aan bijtelling. Let op. Wel kan onderhoud leiden tot een stijging van de dagwaarde en op deze manier tot een iets hogere bijtelling leiden.
Leasen als optie?
Wilt u een youngtimer rijden, maar heeft u een hekel aan onzekerheid en onverwacht hoge onderhoudskosten, dan is leasen wellicht een optie. Afhankelijk van de leasevorm kunt u de hiervoor genoemde problemen zo veel mogelijk voorkomen. Uiteraard betaalt u hiervoor extra, maar ook deze kosten zijn fiscaal aftrekbaar.
Minder kosten werkgever
Premievoordeel. Een youngtimer heeft als bijkomend voordeel dat deze kostenbesparend is voor de werkgever. Uiteraard omdat de jaarlijkse kosten een stuk lager liggen, maar ook vanwege het premievoordeel. De werkgever is over de bijtelling bij de werknemer namelijk premies werknemersverzekering en premies zorgverzekeringswet verschuldigd. Een lagere bijtelling leidt dus automatisch tot minder premie. Weliswaar tot het premiemaximum, maar dat ligt in 2023 ruim € 7.000 hoger dan in 2022 en bedraagt € 66.956.
Niet voor de dga. Voor de dga is premiebesparing vanwege de youngtimer helaas niet aan de orde. De bijtelling voor de auto van de zaak wordt namelijk als loon aangemerkt voor de bepaling van het gebruikelijk loon. Een lagere bijtelling betekent dus automatisch een hoger normaal loon en ook meer premie.
Btw-aspecten
Correctie voor privégebruik. Ook de btw-aspecten zijn voor youngtimers van belang. U kunt vanwege het privégebruik van de auto niet alle btw in aftrek brengen:
- trekt u de btw bij aanschaf van de auto niet af, dan is 1,5% van de cataloguswaarde niet aftrekbaar van de btw;
- trekt u de btw bij aanschaf van de auto wel af, dan is de btw-correctie voor privégebruik 2,7% van de cataloguswaarde.
Aanschaf-btw youngtimer niet aftrekken. Verder kan de niet-aftrekbare btw niet meer bedragen dan de in het jaar in aftrek gebrachte btw inzake de auto, zoals de btw op brandstof en onderhoud. Voor youngtimers is het vaak voordeliger de btw bij aanschaf niet af te trekken. Deze is namelijk relatief laag, terwijl vanwege de relatief hoge onderhoudskosten de betaalde btw hoog is. Tip. Rijdt u weinig privé, dan is het vaak nog voordeliger om uw privékilometers bij te houden. In dat geval is namelijk alleen de btw over uw privékilometers niet aftrekbaar. Woon-werkverkeer wordt daarbij wel als privé aangemerkt.
Wilt u de kosten van uw autogebruik fors drukken en is status minder belangrijk, overweeg dan de aanschaf van een youngtimer. De bijtelling voor privégebruik bedraagt slechts 35% van de jaarlijks dalende dagwaarde. Overweeg de btw bij aanschaf niet in aftrek te brengen, omdat dit meestal voordelig is.
Bron: tipsenadvies.nl