Regelmatig komt de vraag op wat nu eigenlijk voordeliger is, rijden met een auto van de zaak of met een eigen auto. Als uw werknemer of u kiest voor een eigen auto, is elektrisch rijden dan een voordelige keuze? Wat zijn de mogelijkheden?
Auto van de zaak
Geen autokosten. Het grote voordeel van een auto van de zaak is dat uw werknemer of u als dga privé geen autokosten heeft. Geen brandstofkosten en geen (onverwachte) reparaties. Deze zekerheid is natuurlijk niet in geld uit te drukken, maar is voor veel mensen wel belangrijk.
Bijtelling privégebruik auto. Het nadeel is dat uw werknemer of u te maken krijgt met een bijtelling op het loon. De hoogte van de bijtelling en hoeveel belasting er daardoor extra moet worden betaald, hangt af van de cataloguswaarde van de auto, de leeftijd van de auto (voor auto’s ouder dan 15 jaar geldt een bijzondere regeling), of de auto volledig elektrisch is en of er een eigen bijdrage moet worden betaald voor het privégebruik.
Eigen auto werknemer
Mobiliteitsbudget. Als een werknemer rijdt met een eigen auto, dan keren de meeste werkgevers een mobiliteitsbudget uit, de werkgever bespaart zich immers de kosten van een leaseauto. De werkgever mag aan een werknemer een onbelaste vergoeding betalen van € 0,23 per kilometer voor alle woon-werkverkeer en alle zakelijke kilometers. Daardoor kan er vaak een groot deel van het mobiliteitsbudget netto uitgekeerd worden. Een eventueel restant wordt belast uitbetaald als loon. Bij reizen met een eigen auto is er (uiteraard) geen bijtelling van toepassing.
Vergelijking. In een vergelijking met de auto van de zaak bespaart uw werknemer dus de belasting over de bijtelling en ontvangt uw werknemer het (deels netto) mobiliteitsbudget. Daar staat tegenover dat alle autokosten door uw werknemer betaald moeten worden. In welk voordeel deze vergelijking uitvalt, is niet op voorhand te zeggen, omdat de werkelijke autokosten afhankelijk zijn van bijv. het type auto, de brandstofsoort en het aantal gereden zakelijke en privékilometers.
Elektrisch rijden?
Als uw werknemer of u als dga kiest voor reizen met een eigen auto, is het interessant om te onderzoeken of elektrisch rijden voordelig is.
Subsidie. De overheid geeft subsidies op de aanschaf of private lease van gebruikte of nieuwe volledig elektrische auto’s. De subsidie voor een gebruikte auto is € 2.000 en voor een nieuwe € 2.950. Uw werknemer kan de subsidie aanvragen via de website van RVO.nl (Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP)). Voor 2024 is er een subsidiebudget van € 87,4 miljoen en daarvan is nog het overgrote deel beschikbaar.
Conclusie
Relevante factoren. Het is niet eenvoudig om te bepalen of een auto van de zaak voordeliger is dan het gebruikmaken van een eigen auto. Relevante factoren zijn de vraag wat de waarde is van de auto van de zaak, of er een bijdrage voor privégebruik moet worden betaald en hoeveel kilometers er zakelijk en privé worden gereden. Ook de zekerheid dat men bij een auto van de zaak nooit te maken krijgt met onverwachte kosten, speelt een rol. Bij de keuze voor een eigen auto kan het door de subsidieregeling interessant zijn te overwegen om te kiezen voor een volledig elektrische auto.
Om te bepalen of het rijden met een auto van de zaak voordeliger is dan het gebruikmaken van een eigen auto, is het van belang wat de waarde is van de auto van de zaak, of er een bijdrage voor privégebruik moet worden betaald en hoeveel kilometers er zakelijk en privé worden gereden.
Bron: Tips en advies